torsdag 12 mars 2009

FÖRETAGSDELEN=BLUFF!

Vi blir nerringda hela dagarna av olika annonsörer som vill sälja sina annonser.
Jag överdriver inte, jag lovar.
Vissa har jätte bra saker att komma med men... liksom alla företag så har vi en marknadsförings budget att gå efter och vi måste sålla ut de viktigaste!

Och en av dem tycker vi är att finnas med och synas i Eniro/gula sidorna.
Så när det ringde en säljare från Företagsdelen för ett par veckor sedan och hon pratade med Emma så frågade Emma om det var Eniro och den "förljugna tjejen"
svarade ja. Det var väldigt mycket i butiken den dagen och Emma frågade om säljaren kunde återkomma och det gjorde hon. Likadant var det denna gång Emma frågade om företagsdelen fanns med på Eniro och säljaren svarar JA!
Sedan gör de en röstinspelning och självklart spelas inte hela samtalet in för då hade vi inte haft ngra problem att häva det muntliga avtalet!

I förrgår fick vi en faktura på över 3000 kr och det visar sig att Företagsdelen.com inte har någon som helst samhörighet med Eniro/gula sidorna!
Jag ringer då upp Företagsdelen och vill häva kontraktet men då spelar de upp inspelningen av avtalet och säger att det går inte!!
Eftersom jag hatar att bli lurad ringer jag till Svensk handel som hänvisar mig till deras hemsida och dess varningslista.
Och där finner vi Företagsdelen inte bara en gång utan flera gånger.
Så nu har vi gjort en polisanmälan mot företaget och fortsättning följer...

29 kommentarer:

  1. Fy vilka männsikor de finns hoppas verkligen de löser sig för er./Mamma Malin

    SvaraRadera
  2. Företagsdelen,Gula sidorna,Eniro....samma skrot och korn...se till att ni har skriftligt på vilket pris som gäller om ni tar nån av de andra...

    Lycka till.M

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Jag hller också på och bestrider fakturur från detta företag. De ringde mig 25 november och det gick till precis som du beskriver ovan. När fakturan kom upptäckte jag att det stod Företagsdelen istället och polisanmälde och anmälde till Svensk Handel. Nu har jag fått 3 påminnelser många samtal med hot om inkasso och senast idag ett brev att de tänker fortsätta med sina krav och hotar med Kronofogden. Jag tänker dock inte betala! Sök på google på företagsdelen så får du se att vi inte är ensamna om att ha blivit lurade. Betala inte!

    SvaraRadera
  4. Liseth>? hemsk ...otrolig

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Jag har precis råkat ut för samma sak!
    De uppgav sig för att vara från Eniro och givetvis trodde jag det var så. Jag har inte fått någon faktura 1 men däremot en påminnelse. De sa till mig att de inte kunde häva det pga inspelningen men jag har polisanmält och även anmält till Svensk handel. Jag kommer inte att betala oavsett fakturor och krav. Jag blir så förbannad men får lite tröst av att jag inte är den enda som åkt på niten!
    Lycka till!
    Och betala INTE!!

    SvaraRadera
  6. bra jobbat, anmäl dom och betala INTE.
    jaghar också fått faktura från dom..

    SvaraRadera
  7. Hej, jag tycker att ni skall polisanmäla för bedrägeri precis som jag gjorde. Då får vi stopp på dem snabbare. De hävdar att ord står mot ord - fler anmälningar och fler vittnen är därför jättebra.

    www.bt.se/nyheter/mark/varnar-for-okanda-annonsskojare(1232722).gm

    SvaraRadera
  8. Sven-Arne Staxäng31 mars 2009 kl. 19:30

    Hej
    Vi har likaså blivit lurade av detta företag, har mottagit 3påminelser och flera samtal med hot om inkasso samt prissänkningserbjudande. Efter att ha vägrat betala har de nu gett upp verkar det som, BETALA INTE!
    Vi blev dessutom total lurade på 13000:- tidigare 2008 då "lokala delen" istället för lokaldelen ringde upp, vi gjorde en deal på 1995:- som de sedan gångrade med 5 samt la på moms och avgifter -tyvärr hann den betalningen gå iväg så de pengarna ser man inte igen!
    Har dessutom fler gånger blivit uppringd av liknade bluffannonsörer men har då kunnat avslöja dem som tur är.

    Lycka till

    SvaraRadera
  9. Har även jag blivit lurad av dessa bluffmakare. De ringde 19/2 och uppgav sig ringa från Eniro och frågade om vi ville ha kvar samma information som tidigare, som jag (tyvärr) svarade Ja på... jag trodde ju på skitstöveln att han ringde från Eniro. Fick faktura i onsdags... Har både mailat och skrivit brev till dem. Man blir ju så ARG, även på mig själv som kunde "gå på den lätte"... Tack alla ni som delar med er av er erfarenhet samt ger råd om att inte betala. Det tröstar att jag inte är ensam!

    SvaraRadera
  10. Jag gjorde samma sak !
    Bestred fakturan, anmälde till svensk handel, och polisanmälde.
    Företagsdelen (visellen telemarketing AB) ligger på svenskhandels svartlista och om de fullföljer sina hot om kronofogdemyndigheten så är risken för anmärkning liten.
    Mitt råd är betala inte.
    Hatar bluffmakare !
    Lycka till !!
    // jonte

    SvaraRadera
  11. Jag gick också på. Har polisanmält och skickat till Svensk Handel och kommer inte att betala.
    16 okt 2009
    Mia

    SvaraRadera
  12. Har just fått en faktura samt en påminnelse för det som beskrivs ovan. Är det någon som vet om de någonsin fullföljer ända till fogden...? Hamnen

    SvaraRadera
  13. Samma här , det är inte riktigt klokt vad dessa företag förstör för oss företagare som försöker bedriva vår verksamhet. Jag har också fått en faktura efter samtal att det var Eniro som ringde...jag tänker inte betala och polisanmäler om jag inte får en kreditfaktura på hela beloppet denna veckan. Får se vad som händer. BETALAR INTE!
    Ewa

    SvaraRadera
  14. så många vi är..har precis som ni blivit uppringd av de här idioterna. Imorgon ska jag polisanmäla och det är klart man är orolig att det ska gå till ett inkassoföretag, men efter att fått ta del av att vi är så många så verkar det föga troligt att de skulle få driva in pengar lagligt. Det är olagligt att anlita ett inkassoföretag som inte finns med på datainspektionens lista över inkassoföretag. BETALA INTE!!

    SvaraRadera
  15. Jag har blivit lurad på samma sätt och trodde att det var från Eniro.
    Har inte fått korrektur ej heller faktura men däremot 2 påminnelser med felaktig adress varav det ena verkar ha varit i Polen och vänt.Ringde och protesterade men de kunde inte lyfta ut det, det var för sent,blev i stället erbjuden att betala hälften. I dag kom en halverad faktura med införande uppgifter med felaktigt telefonnummer.Jag tänker inte betala

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Även jag är lurad. Man känner sig så dum. Känns stärkande med alla kommentarer och skönt att man inte är ensam. Blev den 18/12 uppringd av en vänlig kvinna. Jag frågade om det var Eniro och hon svarade ja.
    Jag tänker nu följa råden. Polisanmälan mm.
    Nina Wahlgren

    SvaraRadera
  17. Jag blev lurad av dessa personer för 1½ år sedan och polisanmälde och anmälde till Svensk Handel och bestred fakturorna. Efter flera samtal om prisreducering och hot om inkasso mm så gav de sig men det tog nästan ett helt år. Idag ringde en tjej och sa att hon var från Eniro Gula sidorna och ville bara att vi skulle gå igenom uppgifterna. Jag blev dock misstänksam när hon sa priset och det var halva priset mot förra året och när hon sedan ville spela in en bekräftelse sa jag bara att jag blivit lurad förr och gör inga bekräftelser på telefon. Hon sa att hon skulle maila istället. Jag är övertygad om att det är samma lurendrejare som är igång igen. Ska bli kul att se om jag får någon bekräftelse och vad det i sådanafall står på den. Fortsätt kämpa alla som blivit lurade och BETALA INTE!!!

    SvaraRadera
  18. Samma sak här. De ringde precis innan jul och sa att de var från Gula Sidorna så jag tackade ja. Men tänker polisanmäla direkt och skicka till Svensk Handel. Får se hur lång processen blir. Betala tänker jag inte!

    SvaraRadera
  19. Man blir så trött...Jag drabbades precis som ni andra och var säker på att det var Eniro, eftersom dom presenterade sig så och dessutom hade jag precis haft kontakt med dem!
    Efter att ha anmält till polisen, som inte tar upp fallet(dåligt!) och Svensk Handel, gick jag vidare till Eniro! De kanske kan hitta något spår så småningom!Jag tänker verkligen inte betala till några skurkar. Hoppas bara inget inkassobolag vill medverka i detta! Ina

    SvaraRadera
  20. Vad bra att det finns att läsa sånt här som på denna sida. Jag blev misstänksam när fakturan kom(tyvärr inte tidigare).Jag kommer att följa råden på Svensk Handels hemsida(bestrida och polisanmäla).

    SvaraRadera
  21. Jag har också blivit blåst, jag har faxat tillbaka varje faktura och påminnelse där jag bestrider beställningen. Det dröjer några timmar varje gång sedan ringer dom och vill spela upp en inspelning som de har gjort på beställningen. Jag har vägrat lyssna på den och sagt att vi aldrig kommer betala en krona.

    SvaraRadera
  22. Jag brukar alltid tacka nej till telförsäljare
    men denna gång lätt det väldigt trovärdig
    Tjejen presenterade sig som eniro, gula sidorna och skulle bara kolla att mina uppgifter stämde och om jag ville ha samma som förra året
    De gjorde en inspelning då blev jag misstänksam och frågade igen Vilket företag hon ringde ifrån, Eniro svarade hon
    Imorgon ska någon idiot på Blufföretaget ringa mig och spela upp ljudfilen ,har svårt att tro dom fått med allt dom vill ha
    Hoppas inte men dom har kanske klippt och klistrat ihop det snyggt
    Dom ser inte röken av mina pengar!!!!
    Har sökt på nätet och funnit att Hells Angels är inblandade
    Man blir Mörkrädd!
    Man blir så J....A förbannad

    SvaraRadera
  23. Har haft liknande problem, fast med några som kallar sig gul.se.
    Jag trodde faktiskt att det handlade om gulasidorna från eniro.
    De säger att de vill kolla i fall det info de har om oss är aktuell.
    Sedan kommer med en extrem billigt erbjudande.
    Som i själva verket ska betalas för 5 år i råd på en gång.
    Frågar man vilka de är, säger de att de är gulasidorna på internet.
    Jag tyckte att det var dumt att tacka nej till någonting så billig, det som vi inte visste att det var även någonting helt värdelös. Och i så fall är det inte billigt. Men vi trodde att de handlade om Eniro. Så då, dumt nog, tackade jag ja. Jag trodde ju att det var eniro, och med dem hade aldrig haft problem.
    Avtal som blev fel kunde hävas, missförstånd kunde rättas. Men det var ju inte eniro.

    Jag trodde också att senare skulle vi få någonting skriftigt att skriva på vilket vi inte fick, utom i stället kom direkt en faktura.
    Vi är inte en enskild firma, utom ett företag där båda bolagsmän måste gemensamt skriva på för att något ska bli godkänd.
    Den andre bolagsman godkände inte detta, men det struntar de helt i.
    Jag har bett dem om skriftigt info att diskutera om de på vår styrelsemmöte, och då skriver de lite info via email.

    Jag förklarar till dem att var företag ej godkänner någonting i fall vi inte har en skriftigt avtal att skriva under. Och förklarar att båda bolagsman bör skriva under.
    De svarar att de har spelat in samtalet, att de måste inte berätta om att de spelar in, men att detta är bindande ändå.
    De säger att man kan häva detta genom att betala en viss summa på 60 % av priset.

    Är det någon som vet någonting mer om dessa skurkar.
    Förresten har nu ingen lust att betala, men tidigare hade vi, för att slippa mera stjaft, betala för hävning av avtalet de vill tvinga in oss. Men då struntar de i att betala. De tycker väl att eftersom hävande är så dyr, kommer man ändå att godkänna avtalet. Vet ej.

    I vilket fall gäller nu polisen. Fråga är, har några andra haft problem med dem och vad har ni gjort åt saken.

    SvaraRadera
  24. Hej,
    Jag har precis blivit lurad av Företagsdelen fast företagsdelen.org. Nytt företag!? Sökte på allaboag.se och fick fram någån (förmodligen missbrukare) som stod som vd på åtskilliga bolag. Min historia är precis som blondinmama's, jag kan lägga kalkerpapper mellan dem. Jag frågade också om hon ringde från eniro hon sa "JA!" (J-A F-A). Jag ropade till mig min kollega och sa då " X kan du komma lite det är eniro i telefonen" Ingen reaktion från hon i luren (naturligtvis). Jag undrar om du Blondinmama kan tala om hur det har gått hhur skall jag agera?
    Tack för all hjälp på förhand!
    /Fredrik
    fredrik_lemon@hotmail.com

    SvaraRadera
  25. Hej Blondinmamma,
    Vi har också blivit lurade av Företagsdelen, och har precis som Du polisanmält dem och kollat med Svensk Handel. Vi bestrider varje faktura / påminnelsefaktura och säger det till dem när de hela tiden ringer och hotar oss också.
    Så fortsätt att stå på Er alla lurade småföretagare. De ska inte tro att de kan skrämma oss :-))
    Ha en skön sommar önskar ett av många företag som inte tänker betala ett öre!
    mvh
    Nea Of Sweden
    Carina o Gunnar

    SvaraRadera
  26. Samma här...har också precis gått på samma sak.
    De ringde från "Eniro, Gula Sidorna". Jag har polisanmält, anmält till Svensk Handel och sagt att jag INTE kommer att betala.
    Bara så helt otroligt att de får fortsätta!! VARFÖR kan inte myndigheterna göra något åt den här typen av blufföretag? Helt otroligt! Om vi andra ärliga skulle göra det allra minsta fel då får vi höra det direkt. Här har man hundratals lurade människor, de är svartlistade hos Svensk Handel osv.. men är det inte bara att plocka dem tycker man?
    Jag blir så ARRRRG!
    Mvh!
    Butiksinnehavare

    SvaraRadera
  27. Samma här...har också precis gått på samma sak.
    De ringde från "Eniro, Gula Sidorna". Har inte fått min faktura ännu men jobbar i inkassobranchen, detta skall bli kul.

    SvaraRadera
  28. Just nu ringde det en kille från Lokala Företagsdelen AB o sa att jag hade tjänat in 950 kr i bonus på folk som sökt mig på ett nr som jag inte använder. När jag sa att jag ville ha det utbetalt i pengar så frågade han om jag ville dra det på fakturan som skulle komma. Påpekade då att jag inte har beställt ngt eller skrivit på ngt avtal. Så jag sa att jag skulle kolla upp dem med Sv Handels svarta lista, och återkomma. Ville därför ha deras telefonnr men det kunde han inte ge ut för sekretessen? När jag sa att jag har för mig att de låg på svarta listan så avslutade han med: jaja, jag ville ju bara vara lite snäll... !!!! BE ALLTID OM TELEFONNR O CH OM ATT FÅ ÅTERKOMMA, DET BRUKAR HJÄLPA.

    SvaraRadera
  29. Hej jag har precis blivit uppringd från en som sa att han var från lokala företags delen. Han sa att jag tackat ja till ett avtal på 6 månader men sen inte sagt nej när de skickat ut bekräftelsen om jag ville fortsätta? Har inte fått nån sån fråga eller bekräftelse. Och eftersom jag inte sagt upp efter 6 mån så löper detta ABB på 2 år och kostnade 22.000 :-
    De kunde ev tänka sig att i efter hand säga upp avtalet då skulle det bara kosta mig för den 1 à 6 mån perioden ca 5-6 000 kr + moms. Jag kan inte bestrida detta sa de för de har gjort en inspelning med mig sa dom?? Jag sa att jag aldrig hade sagt ja till nåt sånt.! Det skulle ta 4-6 veckor att få ut ljud fil från bolaget i Holland!.. ??? M vh john

    SvaraRadera