onsdag 20 maj 2009

Samvetet gnager!


Usch vilken morgon det har varit idag! Varje år har Tindras skola en årlig "cykelkontroll" och i dag är det dags för den igen. När jag och barnen skulle börja cykla kunde jag argt konstatera att jag fått punka på framdäcket.Efter en snabbkoll på klockan insåg jag att det inte fanns tid för ngn promenad utan jag beslutade mig för att ta bilen och barnen fick cykla!
Jag åkte i snigelfart efter barnen med nervevad ruta och berättade trafikensregler (knäpp syn). Sedan kommer en cykelbana på ca 200 m som barnen skulle klara av själva och då fick jag åka runt med bilen en annan väg! När jag väl kom fram till skolan och parkerat bilen undrade jag vart barnen tagit vägen...?

Då såg jag Neo komma cyklandes gråtandes och snorandes och hjärtat nästan stannade på mig, vad hade hänt!
Jo, bara ca 30 m efter jag lämnat dem hade de kört in i varandras cyklar. Och Tindras framskärm på cykeln hade vikt sig in i hjulet + att styret var helt snett så det var omöjligt att cykla! Tindra grät, Neo grät och jag grät nästan av mitt dåliga samvete!!
Men vet ni vad det läskiga är/var att ingen förälder stannade och frågade Neo/ Tindra varför de var ledsna eller om de ville ha hjälp!! Och det var många föräldrar/barn som passerade eftersom det var precis innan skolan började! Skrämmande
är ett milt uttryck!
Nåväl jag rättade upp cykeln och lovade mig själv och barnen att de aldrig mer ska behöva cykla själva.

Tilläggas ska att det är första gången jag har låtit dem cykla den lilla sträckan ensamma!

Ha en bra dag!
Kram mamman med det dåliga samvetet...

2 kommentarer:

  1. Du behöver verkligen inte ha dåligt samvete!
    Ha en bra dag, kram Anna

    SvaraRadera
  2. Va trött jag blir! Fy för vuxna som inte tar sitt ansvar när barn är ledsna och kanske t.o.m. skadade! Det tar inte lång tid att stanna, så bråttom kan man inte ha. Jag håller helt med Anna, du behöver absolut inte ha dåligt samvete. Kram Hanna

    SvaraRadera