tisdag 20 april 2010

Oss systrar och kanske någon bror emellan...

Halloj, jag erkänner här och nu att jag är bra på mycket med någon bra husmor det lär jag aldrig bli. Jag är mer intresserad av att äta gott än själva matlagningen och tycker allt som ska puttra länge och tar tid att till laga är otroligt stressande. Oftast när vi har vänner på besök så är det jag som står för städningen, diskningen innan och efter och Jonas som lagar maten.
Men... nu har jag hittat en matblogg som heter matplatsen och den kikar jag in på titt som tätt när jag behöver lite nya mattips och inspiration (för vardagsmaten är det jag som står för.
Det är en Örebrotjej som skriver bloggen och hon lägger ut nya recept så gott som varje dag och de flesta är inte så tidskrävande! Jag har provat några maträtter från bloggen och blivit nöjd varje gång!

Ikväll gjorde jag en kycklingrätt direkt kopierad från matplatsen och den var busenkel så den kan jag verkligen rekommendera!

Lättlagad kycklinggryta för stressade mamas o papas

4 port
150 färsk spenat
1 grillad kyckling
2 vitlöksklyftor
6-8 marinerade soltorkade tomater (Gärna RIDDERHEIMS de är klart godast!! släng gärna med 1 msk av marinaden i såfall, blir jättegod smak!)
smör till stekning
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3-4 dl mellangrädde

Grovhacka den färska spenaten. Skär kycklingen i små bitar. Skala och finhacka vitlöken. Grovstrimla tomaterna. Stek tomaterna och spenaten i lite smör. Rör i vitlök och grädden. Låt det koka ihop i några minuter. Lägg i kycklingbitarna och låt de bli varma, smaka av med salt & peppar.


Serveras till pasta och jag lade till en trea vispgrädde i recepetet, mums!


Nu ska jag titta på tisdagensfavorit Desperate H.....

Många kramar sofia




Den fantastiskt goda kycklingrytan!




Nöjda och glada och alla tyckte vi om maten(Neo petade dock bort spenaten och Jonas petade bort de soltorkadetomaterna)...



Så här fin var Neo när jag hämtade honom på fritids idag, målad som en clown och ett nygjort halsband:-)



Lite gott kvällsfika, hallon och blåbärspaj bjöd jag kidsen och maken på ikväll...

4 kommentarer:

  1. Halloj!

    Håller med dig :) Matplatsen är helt suverän, enkla o goda recept. Kram Sandra, Lennox mamma

    SvaraRadera
  2. Sandra!!! Underbart efter drygt ett års bloggande ger du mig en kommentar...

    :-)kramar i massor Sofia

    SvaraRadera
  3. Kikar oxå in på matplatsen, maaaaassa goa recept där ju.
    Och den där kycklingen såg verkligen go ut!
    Och vilken mumsig paj! Mums!

    Kram Sofi

    SvaraRadera