onsdag 11 november 2009

avocado paj med skaldjur!



Hello! Nu har vi tittat på halv 8 hemma hos mig och det var en "rockig tjej" som bjöd på middag ikväll. Hon överaskade både mig och Jonas med sin skicklighet i köket och jag tänker kopiera hennes recept i helgen och göra både förrätt, varmrätt och efterrätt efter hennes recept!
Förrätten såg så fantastiskt god ut så jag kopierade det till dig! Kan det vara nå´t?

Avocadopaj med kräftstjärtar:

Antal portioner: 10 Färdigt på: 40 min
Ingredienser
Pajdeg
125 125 g rumsvarmt smör/margarin
3 3 dl vetemjöl
3 3 msk vatten
1 1 krm salt

Avokadokräm
2 2 st mogna avokados
saft från ½ lime eller 1 msk pressad citron
1 1 st liten grön pepparfrukt
5 5 kvistar bladpersilja
2 2 msk örtsalt
1 1 krm svartpeppar
0.5 0.5 tsk kajenpeppar
1 1 burk lätt crème fraiche
10 10 st gräslöksstrån

Till garnering
1 1 dl kräftstjärtar eller räkor
gräslöksstrån efter tycke



Gör så här
1. Blanda alla ingredienserna till pajdegen i en bunke eller matberedare. Knåda/mixa samman till en deg. Tryck ut pajdegen i pajform, gärna med löstagbar kant. Grädda pajskalet i ca 20 min i 225 grader i mitten av ugnen. (till lätt gyllenbrun färg.) Låt svalna.

2. Skala och skär avokadorna och placera dem i en matberedare, pressa över saften från citrusfrukten.

3. Dela pepparfrukten och kärna ur den, dela den i mindre bitar och lägg den i matberedaren.

4. Strö ner hackad persilja och gräslök.

5. Lägg även ner kryddorna samt crème fraiche.

6. Mixa alltsammans till en jämn kräm.

7. Smaka av, tillsätt ev lite mer kryddor om du vill ha lite mer sting i pajen.

8. Bred krämen i pajskalet och garnera med gräslök och kräftstjärtar/räkor samt ev blommor.

4 kommentarer:

  1. Jag såg programmet med och gud så gott det såg ut! Trevlig kväll!/Mia

    SvaraRadera
  2. Var inne på besök från Göteborg till er,vad fint och vilken bra service ni har. //Maria

    SvaraRadera
  3. Ett stort tack till dig Maria!
    Det var väldigt fint skrivet, tack!
    Kram sofia

    SvaraRadera